En månad som innehöll allt

Så har man snart varit här i en månad. Tänkte därför nämna lite om våra reflektioner under vår första månad som Sydneybor.
Som jag har nämnt tidigare så har allt flutit på så otroligt bra för oss. Även om det är mycket blanketter och byråkrati så har vi tagit oss igenom det ganska så smärtfritt. Men det är nog tur att jag inte har jobbat för då hade det varit tufft att hinna med.
Vänstertrafiken har inte varit vållat några problem och man har redan lärt sig åt vilken håll man ska kolla. Däremot måste man planera i god till om man ska ta sig över en större gata och har en tid att passa. Det är nämligen väldigt långt mellan att det blir grönt för gående. Och när det väl blir grönt så blir det snabbt rött igen. Tycker synd om de som har svårt att gå. Det är inte mycket tid man har på sig.
Internet har fungerat över förväntan och mycket bättre än när Sophie pluggade här. Men det har väl mycket att göra med att vi är i Sydney som trots allt är en ganska stor stad. Pratade lite med Telstra killen som var här och fick igång vårt internet. När jag berättade att man byggde ut fiberoptik nätet i Sverige var han väldigt imponerad. Tror inte det kommer att byggas ut här än på några år.
Att folket är väldigt öppna stämmer bra. Dels är det nog för att många i Sydney är i samma situation som oss och därför vill träffa folk och dels är det för att många Aussies helt enkelt är väldigt sociala.
Mosman där vi bor är väldigt vackert och vi är mycket glada för att vi fick komma hit i december och reka. Att bo så nära city och samtidigt har så nära till stränderna är underbart.
Läste på många sidor att det var svårt att få ett "vanligt jobb" här och att man oftast fick börja med lite tråkigare jobb, något jag var inställd på. Fick dessutom höra från en rekryteringsfirma att jag borde ta ett jobb med enbart provision om jag ville vara säljare. Därför är jag väldigt överraskad och lycklig över att redan efter 3 veckor fick ett säljjobb med baslön. Pratade med chefen igår och börjar som jag nämnt tidigare på tisdag.
Det som trots allt är häftigast är att bo så nära en riktig världsstad och på 30 min med bussen är man mitt inne i den. Helsingborg är vackert och ligger mig varmt om hjärtat, så även Köpenhamn och Stockholm men att åka in till CBD är som att åka jorden runt flera gången om dagen. Som syrran sa för några år sedan i Thailand:" Detta är nästan lyxigt"
Nu ska jag ut i solen som har hittat tillbaka hit efter en hel del regn. Dom har lovat sol i helgen och man får ju inte glömma att det trots allt är höst här. En höst som vi skulle kalla högsommar i Skåne.
Till sist måste jag bara nämna lite om Rögle som tyvärr är ute ur leken om sista elitserieplatsen efter förlusten mot Växjö. Rögle har gjort en säsong som ingen vågade drömma om. Stor eloge till Björn, Kenny, Roger och hela laget. Det är med stolthet och raka ryggar ni kan gå på semester. Bygg nu vidare på detta. Ser redan nu fram emot nästa säsong. Rögle det kvittar vad som sker, jag ska alltid följa er!
Snövit, du är saknad men vi vet att du har det bra! Tack Agneta, Rickard, André och Ida för att ni tar hand om henne och för den fina Facebooksidan hon har :-)

Kommentarer
Postat av: Ängelholmarna



......och den dagen ni kommer hem, så kan du ju alltid ta ett jobb på HD.



Rögle och annat tar vi på Skype.



Gamle Fjellsén

2011-04-07 @ 08:56:41
Postat av: Mamma/svärmor

Ni anar inte hur stolt jag är över Dig och Din underbara fru!!!!!!!!!!!Ni är helt otroliga.Ni löser allting med bravur och är inte rädda för att lösa eventuelle hinder som uppstår. JAG ÄLSKAR ER!!!!

Tusen kramar Mamma/SVärmor

2011-04-07 @ 10:56:55
URL: http://fjellsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0